torsdag 31 maj 2018

Årsdagen passerad...

.

Citat från min Facebook-sida den 29 maj:



Det är svårt att sätta ett datum när årsdagen för monster nummer två infaller. Jag misstänkte läääänge, jag fick ännu tydligare indikationer och till slut, idag, är det ett år sedan samtalet jag bönade att få istället för att vänta på läkarbesök ytterligare 3-4 veckor senare.
Ja, du har rätt. Det är cancer med spridning till lymfkörtlarna. Äntligen. Ingen chock. Ett besked och kriget kunde börja. Tackade tom för att hon ringde. Cancer, tack snälla du.

En del olustiga minnen... att se på Facebook. Idag när barnen kommer hem finns jag fortfarande här
(eller rättare sagt på massage ).

FUCK MONSTRET.
(Ska försöka uppdatera bloggen idag)

Det blev ingen uppdatering då och inte de följande dagarna heller men nu kommer den:

Det blev mors dag i år också. Det är inget vi egentligen gör någon stor sak av. Vill bara citera mitt Facebook-inlägg även från den dagen:



Idag tänker jag extra mycket på alla som så innerligt skulle vilja vara mammor men av olika anledningar inte kan bli det (jag var där i många år). Jag tänker också på de mammor som mist sina barn, oavsett ålder. De är nästan mer värda en massa kärlek och kramar idag , mer än oss som får det 365 dagar om året.
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
 
Vi firade lite med besök av farmor och L. Lite kaffe, tårta och kladdkaka på en varm veranda innan vi gav oss iväg på het fotbollsmatch i Smedby. Idag är det lite bättre men fick ont i ryggen efter att ha suttit på en bänk/läktare utan ryggstöd med blåsten i ryggen och näsan i solen i tre timmar.  
 
I måndags efter ett års planering träffade jag gymnasievännen K för en sushi på gräsmattan vid ån i Söderköping. Så gott och trevligt. Hojta gärna på mig ni som vill ses. De dagar jag orkar är det toppen med lite socialt engagemang.
 
Det är jag med kamouflerade stortår!
Den är bloggen handlar inte bara om cancer utan om livet, till och med skitsaker.
På väg hem kände jag att jag hade högst tre minuter på mig till en toalett. Jobbigt när man är tio minuter hemifrån. När man dessutom rullar över krönet ned mot kanalen - broöppning. Jag lovar att jag knappt kunde använda kopplingen med så spända skinkor. Fick köra på samma växel sista biten och slänga mig ur bilen med allt utom husnyckeln kvar. Lyckligt slut på den historien.
 
I måndags åkte också sexorna (H) på klass-/lägerresa till Brevik över natten. De hade paddlat kanot, åkt zipline och klättrat höghöjdsbana. H som då och då vid ansträngning lider av sitt knä hade det lite jobbigt.
 
Nästa vecka har vi fått tid till Idrotts- och motionsskademottagnigen för H's knä verkligen supersmidigt att inte behöva ha remiss, gå via vårdcentral utan bara en telefonsamtal (där någon svarar och ringer upp!!) och få en tid mindre en än vecka senare. Låter som ett "typiskt ungdomsknä". Förmodligen får han hjälp med rörelser, övningar och kanske stödjande tejp eller liknande.
 
Jag har hunnit med en skön massage och systerträff också. En träff med både glädje och sorg. Det jäkla monstret har tagit besittning i en släktning till dem. Tänker på dig/er!!
Vi smaskade kinamat och avslutade med jordgubbar och glass. Ibland syndar jag minsann.
 
Igår var jag med H hos frissan som vi som tur är kunde ändra på önskemål av frissan då han avstod träningen pga knät. Han gjorde slingor minsann. Blev superfint och han var helnöjd. Fett snyggt. Tack Sara! 
I kväll är det syrrans tur, men bara klippning.
 

 
Henke var samtidigt med J och spelade match i Linghem. Där träffade de gamla goda grannar som bodde i området för cirka tio år sedan. De har en dotter som är född -06 mittemellan H och J och vi träffades ganska mycket när de var små.
 
Igår hälsade tog jag en sväng förbi jobbet också, utan att det var provtagningen eller annat  trist. Härligt att hänga med dem alla ett tag. Hade även ett bra samtal med chefen med lätta planer på hur återgången ska bli. För den SKA bli.
 
Efter de här dagarna är jag helt slut och idag blir det inte många knop. Min vanliga morgonrunda. Bädda sängen, tömma och fylla diskmaskinen, köra några tvättmaskiner och plocka, plocka, plocka - det jag orkar. Ska bli skönt med sommarlov och få en sammanhängande sovmorgon istället för att gå upp 6.30 och sedan sova mellan 9 och 11 igen. Tror på att gå upp vid 8-9 istället och börja dagen. Då blir det lättare att sova på kvällen. I kväll blir det oregelbundna, engelska verb med tonåringen.
 
Hjärnan hänger inte riktigt med. Nyss var det tur att jag inte brände ner huset. Hade satt teblad på sjudning på spisen och totalt glömt bort det. Stod säkert på en timme medans jag satt här och bloggade på altanen.
 
Till sist lite cancer: Jag mår inte toppen. Jag har verkligen bra dagar men känner mig riktigt olustig emellanåt. Ska bli skönt med läkarbesök. Jag hoppas jag kan förbereda mig bra och få svar på det jag funderar på och sedan släppa det. Oftast kommer jag hem och kommer på att jag inte klagade på någonting.
 
På söndag fyller bloggen ett år! Det måste väl firas på något sätt? Skulle vara kul att passera 165 000 läsningar, men det kanske ni kan hjälpa mig med?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...