torsdag 20 december 2018

Julångest

.

Jag har inte ångest för själva julen men att hela min och familjens livssituation blir extra skör nu när dopparedagen närmar sig. Speciellt som jag var på röntgen igår. Måste monstret försöka förstöra varenda helgdag för mig. Är det inte påsk eller pingst så är det jul och nyår och verksamheterna verkar totalt lägga ner.

Jag uppdaterar lite idag för att ni ska veta lite men sedan ligger jag nog lågt med bloggen tills vi vet något mer konkret. Ni är ju ändå några som undrar. Finisar.

Jag gjorde alltså datortomografi från snippan och hela vägen uppåt igår. Detta för att jämföra med hur det såg ut innan jag började med behandlingarna (som jag ju tyvärr inte tror har hjälpt hur mycket jag än försöker). Själva röntgen gick bra med stick i armen och allt men det jobbiga börjar ju när bilderna finns. Ska man verkligen behöva vänta flera veckor på besked. Det är ju skillnad med prover som ska odlas och växa till sig eller liknande. Dock väntar jag gärna om orsaken är att det inte är så bråttom. Vill inte bli inringd akut....

Förhoppningsvis är huvudvärken bara spänningar och det är väl inte så underligt. Hade ju ont i huvudet hela sommaren och DT i slutet av augusti visade ju ingenting men det är irriterande och svårt att släppa.

Min s.k. cancermarkör har, som jag trodde, ökat lite vilket jag "gissar" tyder på något ökad aktivitet av cancern men dessa prover är väl inte alltid supertillförlitliga. "Onormalt" är visst över 30 och jag har gått från 13 till 18. Dock en ökning så vi får se vad de tolkar det som.

Vi har hunnit med en tur till veterinären med "Brorsan" (ja, en av katterna alltså). Han har antagligen fått en bakteriell "luftvägsinfektion", snorar och fnyser så han fick antibiotika. Ni som har katt och har provat att ge dem medicin vet vad jag menar nu och då är ändå Brorsan världens snällaste. Tre tabletter, tre gånger om dagen i fem dagar. Ja, käre barn - man har ju knappt fått in nummer tre förrän det är dags för nästa nummer ett. Vet inte vilket som är värst att försöka få i en treåring (människa) antibiotika eller en katt. Vi hoppas på bättring för vår älskling som fyller sina värdiga 15 år till våren. Hans njurar var inte toppen men vi ska följa deras funktion med blodprover.

Sedan har jag ju fått tån opererad, en vecka tidigare än planerat. Jag slapp ligga vid altarringen i kyrkan. Proffsigt bemötande och fantastiskt skönt att få ett problem mindre. Det har gått bra, jag är lite öm och rodnad precis vid op-såret men inget mot själva nageltrånget. Positiv energi....

Idag blev det så äntligen jullov. På högstadiet sköter sig barnen själva men för J som slutade sexan var det "öppet hus" på skolan. Något jag undvek med tanke på alla baskilusker som förmodligen flyger omkring i lokalerna. Betygspremiär för 12-åringen. Härligt att se när de är nöjda med sina prestationer och att det lönar sig att kämpa.

Min nästa behandling blir den 28 december om proverna är bra och inget annat händer innan dess. Jag får se när jag skriver nästa gång, det blir som det blir.

Hoppas ni får en fin jul och stressa för allt i världen inte över den. Det finns viktigare saker än julklappar, julgran och julmat i ett skinande hem.
Kör försiktigt och glöm inte att klämma på tuttarna och byta batterier i brandvarnarna.

1 kommentar:

  1. Jag läser allt vad du skriver och tänker på dig o din familj.
    Jag skriver ibland men för ofta blir det knas och allt raderas.
    Oklart om jag gör fel, viktigast förmedla hur viktig du är. ❤️����❤️/ AG

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...