lördag 11 juli 2020

Hej från telefonen - 3 månader 😱

.

Jodå jag lever. Orkar inte sammanfatta tre månader här men det mesta ligger öppet på Facebook. 

Ligger i sängen och skriver via telefonen vilket är betydligt besvärligare än via datorn men mer avslappnat. 

Operationen av tumörerna i hjärnan gick bra. Tog 7 timmar och mest första två dygnen var svåra att smärtlindra trots att jag skrek som en sönderskjuten. Hemma efter fyra dygn 

Två veckor senare fick jag svårare att andas. Ambulans till akuten med vätska i lungsäcken. 
Inlagd två veckor på Onkologen med fem dränage av drygt fyra liter pleuravätska. Okänd infektion eller höjda värden pga cancern. Morfindosen ökades. Antibiotika. Magen sprutar. 

Mycket hjälp har vi fått via er. Swish, gåvor, buketter och massa tjänster. 

För två veckor sedan kände jag mig stark. T.o.m. frisörbesök (tack världens bästa). På kvällen skulle vi grilla. Allt var redo och kl 21 skulle jag bara kliva upp på en stol och ställa undan en vas? Ramlade istället baklänges och slog i bakhuvudet. 
Kände att något var fel. Både ambulans och LAH var här och friade från svårare skada. 

Vid 5 började jag kräkas. Allt svartnade och jag kunde bara skrika. Vrålade ”jag dör, jag dör”. 
Förlåt. Ny kontakt med LAH som ringde ny ambulans som tog flera timmar. Framåt 11 eller så var jag på akuten. Ensam. Jävla Corona. Ingen ringsignal. Ropade hjälp i en timme innan någon kom. Någon som precis gått på och inte visste något. 
Till slut röntgen. Två hjärnblödningar och en liten fraktur på skallbenet. Varje huvudvridning svartnade det. Inlagd avd 11 i knappt en vecka. Låååångsamt lite bättre. 

Nu har jag rollator inne hemma och i nödfall toasits med potta i sovrummet. Jag är 51 år. Inte 80. Ett missfoster i livets slutskede. Sådana intyg lägger jag upp och ner. Leker frisk de minuter jag mår bra. Sover mest fast inte på natten. 

Igår använde vi guldkantspengar till skaldjursplatåer. Kunde tack och lov njuta lite trots sår i munnen och andra biverkningar. 

Så. Det är kortfattat tre månader av mitt senaste liv. Hoppas ni fått ut mer av erat. 

Det kunde varit faktiskt varit värre. Jag ligger ju här och skriver...

Ett tag till❣️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...