fredag 16 mars 2018

Kräftskiva, brädspel och lite gamla synder

.

Nu är vi själva hemma Hampus och jag. Igår stack Henke och Julia till Sälen. Hampus åkte själv med pappa för två år sedan så i år var det hennes tur. Dessutom har Hampus nationella prov och när vi beställde resan visste vi inte hur proven låg och ledighetsförbud föreligger.

Igår kom moster E hit med Spicyhot-mat och vi spelade brädspel. Lite intressant att säger man spela spel idag menar man oftast ett digitalt sådant. När vi var små och spelade spel var det tvärtom. Spel var brädspel det andra hette TV-spel. Vi körde Rappakalja och Den försvunna diamanten. Kul, men jag måste verkligen till optikern, det var över 5 år sedan.  

Idag har vi haft kräftskiva Hampus och jag. Vad det gäller smaklökarna är vi väldigt lika. Skaldjur är en av favoriterna. Idag var det både havskräftor och "vanliga". Syndade med lite vitlöksbröd också.

Mumsigt
 
En annan tid, en annan kräftskiva
 
Nu ska vi ha helg med Talang-final när Hampus får välja och lång sovmorgon i morgon när vi bestämmer tillsammans. På söndag är det träningsmatch och sedan är de andra snart hemma igen (hoppas vi).

Blåsan på foten är för djävlig. Har satt på ett blås-/skavsårsplåster idag och även om man inte ska leka kirurg hemma är det frestande att sticka hål på skiten innan hela foten sprängs. Blåsan är dubbelt så stor som igår, ser ut som en blå vindruva i färg och storlek.
 Snälla Hampus har gått med både soppåsar och hämtat posten igår och idag. Vi har ju 200-300 meter, varav halva sträckan i "svart backe", till brevlådan och utan skor är det besvärligt. Ögonen fortsätter svida och rinna, är nästan sårig under ögonen av allt rinnande. Jag är vansinnigt trött på biverkningar efter snart ett års behandlingar. Ett helt år med upp- och nedgångar. Min värld är begränsad, det är nästan det värsta. Om jag nu inte ens kan få på mig skor kommer jag bli galen på riktigt.

Min behandlingssköterska ringde förresten oväntat igår, men som på beställning. Inget att göra åt blåsan mer än att hålla området rent och torrt och vara försiktig med skor. Det var ju bestämt ett läkarbesök för utvärdering efter kur tre så jag ska träffa onkolog nummer fyra (av fem besök) på torsdag förmiddag. Hen har även varit på Lungmedicinska kliniken och skulle tydligen vara bra på att analysera mina små lungförändringar (som jag själv släppt direkt och hoppas fortsätt kunna göra det).  Själv är jag i så fall mer orolig för den där lymfkörteln men har släppt den också. Jag måste tänka frisk tills motsatsen bevisats, annars blir jag knäpp.

Det är likadant med den genetiska biten. Ni kanske minns att jag utreds med blodprover för att se om min cancer är en ärftlig variant eller eventuellt kan bero på min neurofibromatos men det har det gått ett halvår sedan så vi började undra lite om svar. Det finns tydligen en del svar men inte alla. Jag var välkommen att höra av mig om jag undrade något. För några år sedan hade jag ringt direkt. Nu väljer jag att vänta tills alla svar finns och jag blir kallad. Fram tills dess har jag inte en genetisk variant. Skulle det vara så opererar man sannolikt bort både kvarvarande bröst och äggstockar mm i förebyggande syfte och jag tror inte jag skulle palla mer operationer om jag fick frågan i nuläget.

Som sagt - det man inte ser finns inte......eller?

Hoppas få njuta takdropp i helgen. Morgondagen ser ut att bli kall men solig så förhoppningsvis kan jag ta första utekaffet mot husväggen i hörnet på altanen.



Dagens minne - Smugglaren

Mina tidigare minnen har de flesta varit den lilla flickan Marie. Idag är jag student. Jag gillade gymnasietiden. Högstadiet var nog jobbigare. Jag var aldrig mobbad men inte direkt en av de populära och "tuffa", alldeles för feg och osäker på mig själv och trivdes bäst hemma. Kan inte påstå att jag var populär på gymnasiet heller men jag blev i alla fall mer utåtriktad, självsäker och började utforska den där spännande världen. Finns många galna minnen men idag kom jag att tänka på hur man som fattig student partajade lite billigare. Man köpte tomma hårspraysflaskor på Domus (Domino för er som inte levde då :-)) och fyllde med tex vodka (luktade tom snarlikt). Den gick lätt igenom garderoben och så tog man sig en hutt på toaletten medan man spacklade sig. Varken glamoröst eller gott och inget jag rekommenderar.

På Söderköpings Brunn var drycken lite lyxigare

4 kommentarer:

  1. Hur går det med blåsan på foten och med din behandling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊 Foten är lite besvärlig. Både blåsa och nageltrång. Ska försöka uppdatera bloggen idag.

      Radera
  2. Bra, har varit inne här och undrat hur du har det//Ullis

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...