onsdag 3 oktober 2018

Rond fem - på liv eller död

.

Jag läser väldigt sällan gamla inlägg men det händer om jag letar efter någon information som jag har glömt bort. Tack och lov har ju människohjärnan en tendens att glömma tråkiga, onyttiga minnen men minnas det roliga.

Jag märker att jag saknar mitt språk. Jag är för hjärntrött för att skriva på det sätt som jag egentligen vill uttrycka mig. På sista tiden har det bara blivit torr och trist information men dock så viktig ändå.

Igår var det alltså "äntligen" dags för behandling. Två sorters cellgifter. Paklitaxel (samma som jag fick för ett år sedan), varje vecka 9 gånger på 12 veckor och Carboplatin var fjärde vecka, tre gånger på 12 veckor. Dessutom fick jag Zometa, förebyggande för skelettmetastaser. Den får man två gånger per år. Det tog ett par försök men sedan fungerade venporten och det kändes bara som ett litet stick, ungefär som i armen, när nålen gick genom huden.


Nålen ser ut som ett litet paraply och när den är instucken sitter den som en "kåpa" mot huden. Behandlingen tog ungefär fyra timmar den här gången men nästa gång när jag bara ska ha ett läkemedel tar det runt en och en halv. Mot illamående och eventuell allergi får man ju en del kortison (och lite annat skräp) så de första dygnen är man ju lite hög av det. Positivt då jag orkar göra lite sysslor dagtid men det är helt omöjligt att sova ordentligt.

Har sett svaret på min cancermarkör CA 15-3 som var 13. Referensvärdet är visst < 30. Jag vet att det inte är ett riktigt pålitligt värde i en del fall och man tar det mest för att se att det sjunker men jag undrar om det verkligen kan sjunka... Nåja vi får se. Ny provtagning i december i samband med ny röntgen också. Det här har jag bara sett själv - inte diskuterat med någon men det hinner jag nog.

Efteråt åkte vi till Ikano-huset och åt lite thaibuffé. Jag handlade också ett nytt trådlöst tangentbord då jag bloggat slut på det förra. Det fick bli en ny höstjacka också, den jag köpte förra året är två storlekar för stor.

Nu kör vi - tolv veckor framåt och hoppas på ett bromsande resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...