måndag 16 mars 2020

Hur mycket är ett liv värt?

.

Jisses - vad är det som händer egentligen? Det är en smula tjatigt i pressen och sociala medier just nu. Vad ska man tro på? Är du källkritisk? Tänker du själv? Ibland saknas det sunda förnuftet.

Corona. Karantän. Bunkra. Tvätta händerna. Ställ in alla idrottsevenemang. Håll skolorna öppna. Var inte 501 personer på samma plats samtidigt. Gör si, gör så. Gör inte si, gör inte så. Slå upp testtält. Ta inga mer tester. Har du hosta och feber kan det vara Corona. Stanna hemma om näsan rinner. Allt är inte riktigt logiskt.

Det finns dock en sak som bekymrar mig lite. Vad händer när intensivvårdsplatserna inte räcker till? När vården tvingas prioritera. Man kommer sannolikt inte satsa på en patient som redan är döende i en grundsjukdom om det samtidigt finns en patient som efter behandling kommer bli frisk, vara arbetsför och samhället till gagn. Tyvärr. Jag har inget samhällsekonomiskt värde längre.

Jag är glad för varje dag jag känner mig någorlunda frisk för frisk är jag inte. Det sprider sig över huden. Fort.

Cancer - det lilla hålet är från biopsin
Armhåla och överarm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...