torsdag 23 augusti 2018

Nu letar vi monster...

.

Kikarsiktet inställt, jag hänger bara med nu. Nu ska vi leta monster och förgöra det eller åtminstone bedöva det så länge det går.

Att det med största sannolikhet är en metastas i lymfkörtel råder väl inte så mycket tvivel om. Nu ska vi se om det är från bortopererad högertutte eller ny cancer i vänster. Tänk att högsta drömmen är en nydebuterad cancer. Tror dock på det första. Steg två i drömmen är att det åtminstone bara är i lymfkörtlarna och inte i vitala organ. Man liksom höjer, eller sänker, ribban hela tiden.

Idag hade jag fått en tid kl 08.15 för MR av vänstertutten, det som är kvar av högersidan och armhålorna. Var i god tid klockan 07.40, det ska ju sättas en nål också. Framåt 08.00 kommer en annan kvinna som jag förstår ska göra samma undersökning som jag. Jag vet att de bara kan köra bröst i en av apparaterna. Börjar ana oråd. Hon får komma in. Jag frågar i receptionen om det verkligen blivit rätt eftersom jag bara fått tiden via telefon. Men jodå, jag är bokad.

Kvart över nio blir jag uppropad. Visar sig att jag har tid klockan tio.

Sedan ska det stickas. Jag får inte få kontrast på högersidan där lymfkörtlarna är bortopererade. Då återstår bara vänster och där har jag inte mycket kärl kvar. Jag vet dock ett ställe som brukar fungera. Svårt att inte berätta det men vill inte vara en patient som tror sig veta bättre än personalen. Säger dock som det är och efter provstick på ett annat ställe som inte funkar byte av stickare fungerar "mitt ställe" ypperligt. Tack och lov. Snart får man väl börja lägga upp fötterna.

Är ju van nu och undersökningen går bra. Förstår bara inte varför man ska ha musik i lurarna när man bara hör dunket från maskinen ändå.
Dunk-dunk-frisk-frisk. Jag blir frisk, jag blir frisk. Hampus-Julia-Hampus-Julia.

Nya undersökningar nästa vecka.
Kommer se lysande ut så mycket strålning som jag har fått.



2 kommentarer:

  1. Jag läser varje dag. Hoppas o tror. Vill att det ska gå så bra det bara
    är möjligt. Jag är inte bättre än att jag ibland tänker att det du går
    Igenom istället kunde drabba någon annan typ någon diktator eller en president
    som är ett svin.

    SvaraRadera
  2. Heja dej Marie. Kan mycket väl vara en ny bröstcancer, det är ju ökad risk för cancer även i det andra bröstet vid tnbc. Själv ska jag på datortomografi i dag. Får se vad det visar.//Ullis

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...