tisdag 21 augusti 2018

Sverige vi har ett resultat - eller inte...

.

Det här blir inget långt inlägg. Jag är ganska dränerad. Vänta och vänta. Nu återstår mer väntan - och undersökningar. Vi kör hela varvet igen.

Fick samtal runt 11.00 - efter bröstkonferensen. Kluddar ner det jag hör i örat. Det finns cancerceller i punktionsprovet. Som jag fattade vet man inte om det är i en lymfkörtel eller i bröstet (eller om jag missuppfattade och det ÄR en lymfkörtel men man vet inte från vilket bröst elakheterna kommer eftersom man inte hittat något annat i det kvarvarande bröstet). Rörigt - jag vet.

Så nu blir det ny MR av bröstet. Dunk-dunk Krymp-frisk ni vet. Jag får akta mig för klumpfisk den här gången.
Datortomografi från Fiffin och uppåt. Har det spridit sig till andra organ? Huvud? Lungor? Lymfkörtlar? Skelett? Lever?

Huvudvärk och lite hosta. Ont mellan skulderbladen ibland. Det gamla vanliga - eller något nytillkommet??

Ny bröstrond nästa tisdag och sedan förhoppningsvis besked om fortsatt behandling.

Vänta, vänta....

Man kan ju inte bara lägga sig ner och vara sjuk hur sjuk eller utmattad man än är. Alla papper och myndigheter måste kontaktas. Telefonköer och knapptryckningar i oändlighet. Försäkringskassan, facket, LÖF, Folksam. Kontakt med arbetsgivare, skola, barnens fotbollslag (känner att det är viktigt att de vet). Det skrämmer mig när jag inte längre orkar eller inte minns. Jag har allt i huvudet, eller åtminstone koll på var jag har koll. Tänk om jag inte kan förmedla mig mer. Det ordnar sig, jag är inte oersättlig, men att tappa kontrollen är det värsta som kan hända.

Nu svamlar jag i alla fall inte i blindo. Jag har svart på vitt, det görs upp en plan. Jag hänger med i den och jag gör mitt bästa utanför den.

På med handskarna igen - en storlek större.




3 kommentarer:

  1. Jobbigt för dig Marie. Skickar fjärrvärme, tror du behöver det nu.//Ullis

    SvaraRadera
  2. Så jäkla orättvist men du vann rond 1 och nu vinner du rond 2. Kram

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...