torsdag 18 januari 2018

Nu går jag in i ringen för rond fyra

Idag träffade vi "min" nya onkolog.

Det var ett bra besök tycker jag. Hen var saklig, noggrann och berättade precis som det stod i PAD-svaret att man inte kunde se någon direkt kvarvarande tumör men mikroskopiska cancerceller i kärl och inväxt i kärlväggar. Den är riktigt elak och aggressiv men förhoppningsvis har den inte hunnit sprida sig mer än till lymfkörteln och cytostatikatabletterna är i förebyggande syfte. Jag ska känna efter på bröstkorgsväggen en gång i veckan nu i början och sedan kanske var fjortonde dag och sedan månadsvis för att känna att det inte finns nya tumörer som bildads av kvarvarande cancerceller. Hjälp - hinner de växa så snabbt att de känns på en vecka och det är ju tusan knöligt överallt.

Hen tidigarelade min kontrollröntgen av buk och bröstkorg och den ska göras om cirka två veckor istället för april. Det känns kusligt avgörande. Egentligen hade jag velat vila/strutsa fram till april och samtidigt vettigt att det blir av nu innan behandling hunnit verka för mycket. Finns det inget nu på röntgen är nog läget ganska ljust och kanske bara eventuell spridning på cellnivå och det hoppas vi Xelodan slaktar. Monstret ska döden dö.

Xeloda - capecitabin


Vanligast biverkningar är problem med handflator och fotsulor som kan bli ilsket röda, domna, värka och man kan få blåsor och tappa hud. Blåsor i munnen och diarré är inte heller ovanligt. Vid dessa biverkningar måste man kontakta Onkologen så sänker de dosen lite så man hela tiden ligger på gränsen till biverkningar man precis klarar av. Hjärtbiverkningar är inte vanligt men nog så läskigt om de inträffar.

Nu väntar, om kroppen klarar det, ett projekt på 18 veckor.
5 tabletter, 1900 mg, morgon och kväll i två veckor, uppehåll en vecka osv.

Jag kommer vara sjukskriven så länge jag får behandling.

Ett stort tack och kram till er som hunnit skicka en slant så jag ska kunna köpa "min" tavla. Vill du hjälpa till att bidra så är det inte försent. Auktionen slutar på lördag klockan 17. Läs mer i gårdagens inlägg.

Vårbukett från E, A, Z och T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...