måndag 15 januari 2018

Nu har de ringt....

Nu blev det plötsligt tätt med inlägg men det här måste jag uppdatera.

Sköterskan ringde nyss. De har haft rond på Onkologen och kommit fram till att jag ska ha tilläggsbehandling med cytostatikatabletten Xeloda. Ordet tilläggsbehandling är viktig i det här sammanhanget.

Jag ska på ett läkarbesök på Onkologen på torsdag med provtagning i morgon. Tar med mig alla frågor till läkaren som tyvärr är onkolog nummer tre (då de andra inte finns kvar på bröstsektionen) men det blir nog bra. Har träffat ofantligt mycket vårdpersonal det här året. Tre onkologer, fyra kirurger (lite självvalt), ungefär 20 olika sköterskor/undersköterskor på Kirurgen och Onkologen och minst 10 olika på vårdcentralen. Tur de finns men logistiken att lyckas träffa samma person flera gånger verkar svår. De flesta är dock änglar och så länge de vet vad de gör och det blir rätt är det inte så viktigt.

Antagligen (om proverna jag ska ta i morgon är bra) sätter cytostatikabehandlingen igång redan på torsdag.
Jag ska ta tabletterna i två veckor, uppehåll en vecka och detta upprepas sex gånger. Om jag klarar alla behandlingar är jag alltså klar runt vecka 20.

Som sagt tyckte ju sköterskan att jag skulle ta med mig alla frågor tills på torsdag men en viktig fråga ställde jag. Frågade om jag fick tabletter istället för intravenösa cellgifter för att jag ändå ska dö...... och så berättade jag att jag läst PAD-svaret och att det inte var vad jag uppfattat och att tyvärr vet jag ju lite lagom mycket inom sjukvården. Lite för mycket och lite för lite på en gång. Eftersom jag själv avslutade med att säga att kvarvarande cancer kanske var vad man kunde förvänta sig så svarade hon ju inte riktigt på det men ljuvt för mina öron var:
- "I vår värld är du botad, det här är bara en tilläggsbehandling".
Alltså en extra behandling, för säkerhets skull. Inte för att förlänga livet några månader.

Upp på hästen igen!


1 kommentar:

  1. Bra att dom hörde av sig och du fick lite besked. Xeloda är etablerad behandling och inte sämre för för att det tas oralt, bara en annan behandling.//Ullis

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...