tisdag 19 december 2017

Ett litet andningshål...

Idag fick jag besked att Försäkringskassan godkänt min sjukskrivning januari ut.

Nu kan jag slappna av lite i alla fall. Sedan vet vi ju inte vad som händer efter beskedet om hur det såg ut i bröstet men jag hoppas kunna vara julledig med barnen (och maken) och inte tänka så mycket cancer. Det man inte vet finns inte..... Eller? Vill nästan inte ha något svar innan jul även om det skulle finnas ett.

Jag har kontaktat tandläkaren också. Den tand som lagades provisoriskt i oktober måste fixas och jag vet att hela min mun är en katastrof efter cellgifter och andra mediciner och det är svårt att avgöra hur mycket man ska kosta på tänderna med tanke på omständigheterna. Fattar inte att inte tänder och ögon tillhör kroppen och högkostnadsskyddet. På tal om ögon måste jag till optikern också men det är ju samma tanke där - det kanske är billigare att förlänga armarna (som tillhör kroppen) än att byta glasögon.

När J har fyllt år börjar julen och tomtar smyga in hos oss. Innan dess är det bara advent här hemma så i helgen flyttade tomtarna ner från förrådet och granen kläddes av barnen. Tomten har varit här med några klappar också. Den bästa klappen hoppas jag kommer utan papper och snören.



Jag orkar inte riktigt skriva några intelligenta inlägg och det är lätt att se hur inläggen minskar månad för månad. Egentligen finns mycket jag skulle vilja skriva av mig men en del är bättre att ha osagt.

För elva år sedan fotograferade vi våra små söta tomtar (på den tiden man även orkade skicka julkort). Sömnlösa nätter till trots så var det så här i efterhand en fantastisk tid fram till mitt första cancerbesked. Tänk om jag hade haft lite vett att ändå njuta lite då. Det har livets hårda skola lärt mig. Två, tre år av mitt liv slösade jag bort på att oroa mig för något som kom först tio (nio) år senare. Mitt psyke nu är betydligt bättre men fysiskt mår jag mycket sämre. Fortfarande så in i döden trött. Lite snö och sol vore trevligt.

Stressa nu inte ihjäl er bara för att det stundar något som heter jul. Njut av att vakna vilken dag det än är. Lägg bort fånen, fånga julefriden och lev inte ditt liv genom andra!

2 kommentarer:

  1. Hur fungerer det egentligen i Sverige? Här i Norge gäller det om läkaren sjukskriver dig, det ska mycket till att det inte godkänns av tillsvarvande Försäkringskassan.

    SvaraRadera
  2. Här kan mycket väl Försäkringskassans läkare neka ersättning på ett läkarintyg från den läkare som känner patienten bäst och trots att människan inte tar sig upp ur sängen. Läste häromdagen om en patient som överklagade sitt nekande och fick svar att det fortfarande inte godkändes. När svaret kom hade hen varit död i två månader....

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...