onsdag 6 september 2017

Halvtidsvila och nya biverkningar

Onsdag betyder behandlingsdag.

Redan klockan 9.00 skulle vi vara där idag vilket betyder antiallergimedicinering klockan 6.00. Packade dosetten på kvällen innan.


Idag var det "min" sköterska. Känns bra - inget fel på någon annan men det är lättare att fortsätta där man var sist liksom, utan att behöva upprepa sånt som redan hänt. Vi pratade bland annat om det där med att bröstet känns lite varmare, rött och svullet emellanåt. Alltid lär man sig något nytt. Den första kuren med tre EC har även en antiinflammatorisk funktion vilket gör att inflammationen går ner, börjar kännas inför nästa kur för att sedan bli bättre igen. Det stämmer ju bra på mig. Däremot har inte Paklitaxel denna funktion vilket kan göra att det jag känner ibland är lite inflammation men själva tumören kan ändå ta stryk, vilket vi får hoppas. Om jag känner en mer tydlig försämring kan en doktor titta på det och eventuellt ändra strategi men det är troligt att de ändå skulle besluta att jag får de åtta behandlingarna och sedan röntgenundersökningar, konferens och kanske ändrat beslut. Om en månad vet jag....

Verkar som tanken ändå är operation i någon form oavsett resultat av röntgen. Operation utan att tumören krympt? En omgång EC till och sedan operation?
Om jag inte missuppfattat (och enligt tidigare erfarenhet) är det bara om man fått fjärrmetastaser som operation inte blir aktuell.

Nya små biverkningar till protokollet: Näsblod och 1,5 tappad tånagel. Inte helmysigt att tappa alla naglar. Ska köra med lack för att göra dem lite tåligare. Ännu inga domningar i händer och fötter vilket jag är mycket glad för - dessa bekymmer kan bli bestående och man ska vara observant.

Håret växer lite, fast det syns knappt så vitt som det är.

Det var som sagt behandling fem av tolv Paklitaxel idag. Totalt sett över hälften, åtta av femton. Håll tummarna för sju till! Kan vara värt att fira en sådan sak så jag gjorde det på bästa sätt med en räkmacka här hemma tillsammans med kollega A. Lite påfyllning av livselixiret igen. Positiv energi. Besök samma dag som behandling äger. Känner mig visserligen lite förvirrad och pratar goja med roligt blir det och pigg är jag. Kommer befinna mig framför TV-n tills jag blir trött. Ingen mening att ligga i sängen och stirra ut i mörkret.

Tänker lite extra på min mamma som skulle fyllt 83 år idag, hon lämnade oss (liksom pappa) alldeles för tidigt när hon gick bort för 10 år sedan. Är det något man kan säga om min släkt är vi inte långlivade men väldigt trevliga under tiden...

Nu borde det bli en piggdag till i morgon, torsdag brukar funka bra och sedan får jag kämpa mig igenom helgen...

Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...