torsdag 26 oktober 2017

Äntligen - sträcka två avklarad!

Så är jag då på andra sidan cellgifter omgång två (tolv stycken Paklitaxel). I mitt långlopp står jag nu stilla på en vätskestation där jag också förhoppningsvis kan återhämta lite krafter inför sträcka tre - operationen.

Den stora lyckan igår var också att bli av med picc-linen. Det gick hur smidigt som helst och tills i morse hade jag bara ett litet förband. Kramkalas när vi gick hem. Det kändes nästan lite sorgligt att lämna all gullig personal men det vore förstås bra om jag slipper se dem igen. Jag ska träffa kirurgläkare och kirurgsköterska den 8 november. Jag fick också ett preliminärt operationsdatum den 15 november. Så om allt går som det ska är jag opererad om tre veckor. Entuttad. Sedan får vi se vad operationen visar och vad som blir sträcka fyra i loppet om livet.
 
Här dras picc-linen ut ur armen
 
Den här delen har suttit inne i min ven i armen i 20 veckor

Jag ljög lite igår för jag har inte kommit ner i badet ännu. Vågade inte bada när jag var själv hemma då jag är lite yr i huvudet och det vore ju onödigt att svimma och drunkna nu när jag ändå gått igenom så mycket. Men i morse tog jag bort förbandet och ställde mig i duschen utan att hålla armen ovanför duschmunstycket. Så underbart att bara låta vattnet skölja över hela huvudet, nedför nacken, ryggen och båda armarna. Fantastiskt! Vardagslyx! Känslan att tvåla in hela armen och att ha ansiktet och "håret" under strålarna. Om någon hört mig hade de nog undrat vad som pågick....
Men i kväll blir det bad av hela denna generösa kropp med bubbelfunktionen igång förstås.

Så underbart
Hampus som varit rejält förkyld tisdag, onsdag kom iväg till skolan idag och på eftermiddagen hade vi utvecklingssamtal med båda barnens respektive mentorer. 
Så snällt att de kunde fixa tider efter varandra och efter skoltid när det inte rör sig så mycket folk i lokalerna. Vardagslyx det också.

Än så länge har jag inte drabbats av någon förkylning men min onkologsköterska har lagt in en extra provtagning nästa vecka för att kolla de vita blodkropparna som var väldigt låga i måndags och jag ska även ta infektionsprover. För övrigt tänker jag inte planera in så mycket nästa vecka. Jag tänker ha höstlov med barnen med hur lång sovmorgon man vill. Inga krav på någonting. Jo förresten ett litet tandläkarbesök på 10 minuter med Julia.

Julia som ska sova över med sin klass i skolan i natt. Pizza, musik, lekar och allt möjligt skoj. Det är en belöning för ett läsprojekt de hade över sommaren.

Nu ska jag äntligen fylla upp badvattnet....

Var rädda om er. Hälsa på någon du inte känner. Var tacksam. Lyssna på din kropp.
Lev idag, inte igår eller i morgon. Borsta tänderna och använd blinkers i rondellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...