måndag 2 oktober 2017

Ett litet försiktigt - hipp! Krossa monstret!

Puh, det har varit en hektisk dag. Har trots allt ändå känt ett inre lugn, bara lite fjärilar.

Väckning av barn vid 7-tiden. Strax efter 8 skjutsade jag dem till skolan och vidare till Söderköping för provtagning. Det gick kanon idag. Inget strul alls. Picc-linen fungerade och alla tillbehör fanns hemma, "proppen" gick att byta. Bra energi!

Hem och vilade någon timme innan vi åkte till Linköping. Där började jag med mammografi och ultraljud. När jag gick på årskontroller för tio år sedan brukade jag alltid få preliminärt besked redan efter ultraljudet men jag räknade inte med något nu eftersom jag inte fått det de två senaste gångerna (trots förbättring efter de två första cellgiftskurerna) men.....

Nåja, det finns ju gränser....


... efter mammografin följer alltid ultraljud. Redan innan det berättade läkaren som kom in att då jag har täta bröst är det svårt att riktigt se men det var mindre "stråkighet" och tecken till att monstret är mindre. Ultraljudet började och (med risk för närminnesförlust och att jag pratade lite med sköterskan samtidigt) läkaren verkade nöjd. Sedan jämförde hon med senaste bilderna i juli och berättade att "det ser mycket bättre ut" (jag tror faktiskt hon sa mycket). MEN man måste lägga ihop resultatet med det från MR-undersökningen innan definitivt svar.
YES! - krossa monstret!!
Läkarbesök på torsdag med fullständigt svar och framtida planering.

Superglad i tre minuter. En snabb macka mellan undersökningarna. Krasch - bet av en tand. Igen - nu har jag två halva tänder (och ett gäng hela). Segt surdegsbröd var inte dagens bästa men vad fasen gör det. Gäller bara att få till någon slags undersökning/behandling som funkar med cytostatikabehandlingen. Man ska ju helst inte göra tandingrepp under pågående behandling p.g.a. infektionsrisken. Men vad är en tand mot ett liv?

MR-kameran nästa. Fick komma in tjugo minuter tidigare. För först info att det inte gick att få kontrast via picc-linen - trots att Onkologen säger det. När sköterskan skulle sticka kom nya positiva besked. "Den där picc-linen är ju en "högtrycksvariant", den kan vi ge kontrast genom". Inget stick! Positiv energi!

Sedan är det ju inte direkt skönt att ligga i apparaten men med de positiva besked jag fått med mig körde jag mitt mantra "krymp", "frisk", "krymp", "frisk", "Hampus", "Julia", "Hampus", "Julia" i sisådär 45 minuter. BANK. BANK, BANK, BANK!

Nu är barnen hämtade till fotbollsträning och jag har landat i soffan. Hoppas jag slipper tandvärk. Har mailat tandläkaren och på torsdag (eller onsdag) kanske jag få onkologiska råd.

Brukar ju kika på mina provsvar så jag vet om jag kan förvänta mig ett telefonsamtal eller inte och de ser godkända ut i dag också så nu ska jag försöka glömma tanden tillfälligt och ta en mellandag i morgon. Onsdag, torsdag är bokade och så får vi se om det kanske blir tandläkaren på fredag.

En riktigt bra dag! Positiv energi!




2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa. Jag är övertygad om att du kommer Krossa monstret. Kämpa!

    SvaraRadera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...