tisdag 10 oktober 2017

Tandläkarbesök med belöning

Så blev då "äntligen" av....

Redan i maj bet jag ju ut en flisa av en tand. Jag fick en tid till tandläkaren veckan därpå men så kom det lite cancer emellan. Eftersom immunförsvaret är så sänkt är det direkt olämpligt att greja runt i munnen så jag avvaktade med tanden och den har hållit sig relativt lugn, bara lite vass i början. Så bet jag då ut en halv tand till för en vecka sedan. Surdegsbröd är gott med segt...

Känner att tänderna håller på att rasa på grund av mediciner och behandlingar. Hjälper liksom inte att sköta dem med tandborstning, mellanrumsborste och att inte småäta. Skulle tro att mycket beror på den muntorrhet som uppstår. Dessutom är det inte "nya hål" utan plastfyllningar som krympt och så har det blivit hål mellan fyllningen och tanden.

Onkologen ville ju gärna att jag skulle avvakta tills efter behandlingarna, alltså ungefär en månad till, när immunförsvaret borde vara bättre men jag hade i alla fall en tid idag åtminstone för bedömning. Min tandläkare håller ju till i Katrineholm (och Stockholm). Jag har gått hos honom i tjugo år och byter ogärna. Först åkte jag till Vingåker, så det här är lite bättre och klarar man sig på 1-2 gånger om året är det ändå ett helt okej avstånd. Han fixade båda tänderna (den ena provisoriskt för några månader åtminstone) samt en tand till som jag inte visste om. Allt utan att behöva påverka rötter eller tandkött. Jag fick inte en skråma. Skönt att ha det klart även om en del inte är riktigt färdigt. Vips så försvann drygt 3000 kronor av min enorma inkomst. Å andra sidan kunde det blivit det tredubbla om jag väntat längre.

Eftersom jag inte fick välja något i skattkistan hos tandläkaren smet jag in på Åhléns och köpte mig en ny handväska (tack MN för tipset och erbjudandet att köpa den). Tyckte jag var värd den efter sista veckans strapatser. Nu har jag shoppat mer på två veckor än senaste två åren.


Provtagningen igår gick bra. Tänk att det bara är två kvar nu. Såg svaren i morse och jag håller mig stabil. De vita blodkropparna hade till och med ökat lite vilket skulle kunna bero på att jag är liiiiiiite snuvig och det är ju i så fall ett bra tecken på att de reagerar och ökar. I morgon räknar jag alltså med behandling tretton av femton. Vet att jag dragits på MDK-konferens idag. Jag hoppas de är lika nöjda med resultaten som jag...

Förutom världens muskelvärk i hela benen i helgen har domningarna varit skapliga. Kan ibland känna att det känns som det kryper en fästing på ovansidan av handen men inte lika mycket domningar som helgen innan.

Henke har åkt med barnen till bästa frissan. Personligen tar det väl ett tag innan jag behöver dit men faktum är att jag redan har 2 cm fjun på skallen, dock är det lite glest men vänta några veckor så.... Det lustiga är att det som först kommer ut är vitt och att färgen kommer på det som kommer sedan. Så var det förra gången för tio år också.

Om 15 dagar får jag duscha och bada (när picc-linen är borta).
Kanske skulle bjuda in till ett "monstershower party"...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...