tisdag 22 augusti 2017

Redo för en omgång till

Tack för alla fina gensvar på mitt förra inlägg där jag ju steg ur mig själv och skrev utifrån. Det är kanske inte precis så det kändes då och nu men jag försökte ändå skildra själva loppet hittills. Kanske kommer det en fortsättning eller utökning av den historien.

Verkar bli behandling i morgon. Har inte hört något men sett mina provsvar och Hb var igår 119. Vita ligger precis inom referensvärdet men jag vill minnas att man kan ha ytterligare lite lägre värden och få behandling ändå. Det jag kan tänka mig är i så fall att man inte riktigt får full dos alternativt att de ger mig något för att producera mera vita. Det första cytostatikan tog jag ju sprutorna i magen för benmärgen men den här sorten har jag inga sådana läkemedel. Det är lite otäckt det där med immunförsvaret. Man kan faktiskt dö av en simpel urinvägs- eller luftvägsinfektion om man inte söker i tid. På vårdcentralen kryllade det av hostande, harklande medpatienter i måndags. Jag får väl vänta på min tur utanför i fortsättningen. Brukar inte ha bacillskräck i vanliga fall men bara den där lilla 38-gradersresan för några veckor sedan med provtagning tre dagar i rad var jobbig. Om man då dessutom blir så dålig att man måste läggas in för övervakning känns det som onödigt att exponera sig i offentliga miljöer. Får se hur det går nu när skolan satt igång och barnen kommer hem med diverse kryp.

Idag har jag varit på min supersköna massage/akupressur. Det är så stärkande.  

I morgon är det behandling redan klockan 9.00 så då måste jag sätta väckarklockan/telefonen på 6.00 för att ta mina förebyggande mediciner. Gäsp!
Ska försöka få svar på lite frågor i morgon. Bland annat bet jag ju av en flisa på en tand dagarna innan jag fick cancerbeskedet och hann inte iväg till tandläkaren innan första behandlingen. Dock måste jag ju göra något åt den innan det blir så stort att jag får tandvärk/måste rotfylla eller så. Kruxet är att man helst inte ska göra några tandingrepp under pågående cellgiftbehandling. Ska vi sedan helt enkelt också förflytta oss till andra änden så har jag fått en jäkla öm hemorrojd sista dagarna. Vet inte om den kan påverkas av behandlingen men alla slemhinnor påverkas ju så det är väl inte osannolikt. Vore kul att slippa stå upp hela dagarna.



Barnen har börjat skolan så det är verkligen tyst här hemma (även efter 11.00). Det har gått riktigt bra för dem att gå upp, äta frukost och komma iväg själva. Tystnad är något jag alltid har uppskattat. Med det jobb man har med ljud rakt in i öronen stor del av tiden är det underbart med tystnad, eller åtminstone ljud som man väljer själv, särskilt nu när min hjärna har svårt att sortera i bruset.

Nu ställer jag in siktet på krig igen och efter i morgon har jag gjort en fjärdedel av rond två.




3 kommentarer:

  1. Låter som om du beskriver mitt jobb (lärare). Man uppskattar tystnaden hemmavid :-)
    Har du läst ut Kaninjägaren? Vad tyckte du? Älskar Keplers alla böcker! Jag är en riktig bokmal. Kan tipsa om Anne B. Ragdes böcker Berlinerpopplarna och 3 delar till (minns ej namnen nu).
    Lycka till imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för boktips. Det var faktiskt den första Kepler jag läste så jag ska nog ge mig på de andra också.
      Jag jobbar som vårdadministratör/läkarsekreterare och har läkarens diktat som ljudfil via hörlurar rätt in i öronen, ibland en hel dag (skriver sedan journalen i text).

      Radera

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...