onsdag 19 juli 2017

Bensax på monstret

Tjena alla monsterhatare (monsterdiggare kan läsa något annat). Nu har alla vapen laddats och avfyrats. Nu hoppas vi de träffar sina mål också. En något annorlunda semester men man får genomföra den så gott det går. Bilselfien är obligatorisk så här kommer den:

På väg (barnen sover hemma fortfarande)
Åkte vid halvtio, perfekt tid. Idag var det inte så mycket andra patienter att prata med. Då är det tur att man har en make som kan prata (och ta kort). Först lades picc-linen om. Jag fick även med mig material till nästa omläggning på vårdcentralen då de jag får på Onkologen sitter kvar mycket bättre och vi nästa vecka förhoppningsvis tar oss iväg till Vimmerby och Bullerby cup. Trist om det lossnar redan samma dag.

Gick igenom hur jag mått med min kontaktsköterska som är tillbaka efter semestern. Fick veta att man inte gör något åt det låga blodvärdet förrän eventuellt om det ligger under 100 och jag känner av det och det enda att göra är i så fall transfusioner då det, som jag misstänkte, antagligen inte är järnbrist/B12-brist utan helt enkelt döda röda blodkroppar. Samma sak händer ju med dem som med de vita (som jag tar sprutor för). Det som produceras av benmärgen slås ut. Alltså kommer det nog inte hjälpa så mycket med sådana preparat men för säkerhets skull ska de kolla ett utökat blodstatus nästa provtagning.

Sangria och renat på hotellet

Hotellbaren

Man kan väl fira att del ett av mina behandlingar nu är genomförd. Om tre veckor byter vi cytostatika till Paklitaxel varje vecka. Fick fira med tre nya supertrendiga, färglada armstrumpor (till picc-linen), som dessutom sitter mycket bättre och inte verkar fransa sig. Rosa idag för att matcha (nåja) mössan. Snyggt ska de vara (positiv energi). Tillbaka till 80-talet.

Ska det vara så ska det vara snyggt. Lite 80-talskänsla
Varför avvika från rutinerna? Lunch på Ekkällan. Idag fiskgryta med aioli. Det smakade gott. Bäst att passa på att äta innan veckan med äckelpäckelkänslan i munnen kommer.

Dagens lunch
Nu har vi kommit hem och mina planer är att läsa ut "Kaninjägaren", bara sluttampen kvar. Känner mig lite piggare av kortisonet men hoppas ändå att jag kan sova den här gången så det inte blir en timme i taget. Måste nog skaffa en ny bok i så fall.

Här kommer en bild från utcheckningen. Hotellet i bakgrunden och som det brukar på medelhavsorterna bygger de ett nytt hotell bredvid det gamla. Guidens och resans information och lite tax-free-sprutor under armen. Fantastiskt väder. Vi kommer tillbaka om tre veckor.

Nu åker vi hem för den här gången

1 kommentar:

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...