måndag 24 juli 2017

Jobbesök och lite annat

Idag tog jag mig äntligen i väg till jobbet en sväng. Saknar verkligen att jobba och att må som vanligt. Man kan tycka att det är hemskt när semestern är slut men det hade varit fantastiskt att få börja jobba igen. Fast allting är ju relativt. Att gå från parkeringen in på mottagningen/avdelningen fungerade fint i anpassat tempo.

När man sedan tittar på lönekontot så är det ju inte sjukskrivning någon glädjehöjare heller direkt. Nu blev det lite tokigt förra månaden så jag fick ut en lön jag inte skulle haft men det har jag som tur är koll på då jag i morgon får en minuslön på över 20 000 fram tills jag "tjänat in det igen". Tur man har koll på läget och stoppat undan det i stället för att spendera. Försäkringskassan här nedan är som tur är inte heller en hel månads ersättning men det blir många tusen mindre per månad. Skulle aldrig i hela mitt liv vara sjukskriven i onödan. Men som med allt annat får man väl ändå vara tacksam för ett system där man åtminstone får en del ersättning.


Ingen munter läsning - tur att det inte blev en överraskning
Härligt var det däremot att träffa lite arbetskamrater, jag saknar er alla massor ska ni veta. Förenade lite nöje med nytta och loggade in och bytte lite lösenord som gått ut. Krånglar ju alltid när man väl ska ha det sedan. För jag har absolut siktet inställt på att kunna jobba igen i någon form, någon gång, även om det inte blir i år. Blev både lunch och eftermiddagsfika och lite snack med en och annan. Det tar på framför allt hjärntröttheten. Känns inte så mycket just då men nu är jag ganska trött i knoppen.

På hemvägen en sväng till Apoteket för att hämta ut antikräksmedicinen. Märkligt ändå att man känner sig lite annorlunda behandlad när de ser att man inte har något hår och att man har recept från Onkologen. Tur att det blir ett extra positivt bemötande (vilket ju inte borde behövas).

I eftermiddag sitter jag utomhus och skriver. Det blåser lite men det är så skönt. En och annan båt passerar mellan Stockholm och Göteborg och så några kanoter och roddbåtar.

Vardagslyx
Det där med hjärntröttheten var väldigt påtagligt igår. Att hjärnan inte kan sortera bland alla intryck. Vi fick eftermiddagsfika hos ett grannpar och att sitta och prata en och en går bra men om H pratar men den ena och jag med den andra grannen klarar inte öron och hjärna längre att sortera ut vad som rör mig. Allt bara ställer sig på kö och jag vet nästan inte om jag svarar på det samtalet jag deltar i eller det andra.

J passade på att njuta när vi var där. En pool är nog hennes dröm och visst har vi tänkt tanken men vi har inte någon riktigt bra plats för en tillräckligt nära huset och om man ska gå till skogen och bada kan vi lika gärna gå till sjön. Just nu är det ju definitivt inte prioritet ett.

Skön kväll
Man har så mycket drömmar. En pool, ett nytt förråd, en gäststuga, vita furutak, ny väggfärg, nya möbler, större TV, helt ny bil, värmepumpen är dags att byta, spisen, tvättmaskinen....

Drömmar som inte betyder någonting egentligen. Det är ingen klyscha att den friske har miljoner drömmar, den sjuke bara en.

Idag tänker jag extra mycket på min kusin som skulle fyllt år idag. Ett annat monster än mitt tog henne i från oss alldeles för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hemska besked

Jag gör inte dessa inlägg för medkänsla eller att någon ska tycka synd om mig. Dels är de min dagbok och som info för alla som faktiskt undr...